BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, July 21, 2008

smbgn dUgAaN mElAnDa.....(part 2 & finale)

Assalamualaikum....

stories of my life ari ni adalah kesinambungan dari cerita part 1...hehe...
dah kul 12 pm dah time tu...so aku guna tepon umah Yasir as my mobile baterry dah totaly flat...so call...tp tak angkat2..isk geram pulak aku time tu...so I decided nk jalan kaki ke workshop tu dari umah Yasir...sib baik laaaa tak jauh mana pun..Thanks Yasir sbb umah ko dekat hahaha....

smpi workshop tu aku tgk mechanic tu tgh tgk2 kereta member aku tu..YA ALLAH asap itam berkepul2 keluar dr ekzos keta..dlm hati aku....ni kereta ke keretapi tanah melayu yg guna arang tu ni...ayoooooo mati la aku..cmne nk balik Gatton ni..(dlm hati terdetik..mcm bad sign je tu..huhu..kesian aku kan..hehe)

smpi kat mechanic tu dia pun explain la sesungguh2nya (kena tipu tak tau la aku kan...whatever) then dia ckp..engine kereta tu rosak teruk....engine oil kering...leaking here and there...hoss ada yg bocor..roughly dia ckp cost of the repair tu sume nearly $2000....!!!!!humag aiiiiiiii....itu macam ka...mana nk cekau duit tu....duit dlm poket aku ni cume ada $1000 yg member aku bg utk pulangkan semula kat member kitorg yg beli kereta tu...isk isk...aku garu kepala yg tak gatal time tu..emm time tu nk wat muka puss in boot pun dah takde makna kot...mamat tu siap pesan

"try to get rid off this car, coz it's not worth it for you to repair it as it will cost you a lot of money"

aduh laaa...termenung aku jap..maksud nye no harapan laa aku nk balik ngan kereta tu..so how I'm gonna go back to Gatton...uhhh this is not good at all....tersepit dgn masalah yg tak terduga..huhu...then I asked....

"Do you think that I can still drive the car to Taringa (my friend's house)?

Dia kata "yup....u can...and drive safely"

citt sempat lagi pesan tu..but ok laa atleast dia concern....and tak tipu aku suh repair gak...emmm....so dgn tawakkal nye aku drive le dgn penuh debaran smpi ke umah kawan aku tu...dlm hati berdoa semoga atleast aku smpi dgn selamat kat um ah kwn aku tu...dr pengalaman aku yg tak byk pengalaman n pengetahuan ttg kereta ni aku leh kata mmg teruk kereta ni parah parah...masuk ICU pun tak leh wat apa dah....

smpi sana..kwn aku takde pulak....so aku kena tunggu la dia balik dr shopping barang dapur tu...duk dlm kereta dgr mp3 smpi terlelap la aku..then jam dah nk kul 2...aku dah gelisah kang kalau lmbt sgt kang aku tak leh balik Gatton ngan train plak nnt ni..so aku cari la public phone terdekat....jumpe...!!!! dekat ngan kedai lagi tuh...ok bagus2..then baru teringat..public phone sini mmg cekik darah..dia tak main la 10 sen dua puluh sen macam kat m'sia tau..sekali call minimun 50 sen..gile kan....emm then aku tepon Amy (wife Yasir)..tnyekan timetable translink tu.,.Amy kata kul 3.16 ada dr Toowong...oh..aku tgk jam..alamak ada dlm sejam lebih lagi....aku ucap thanks kat Amy then aku tepon Abg Nas (kawan aku kat Taringa tu la) dia kata dia otw balik..lega.....fuh fuh....

abg Nas smpi then mkn2 sat abg nas anta ke train station....tq sgt2 abg nas byk tolong saya....nk bg duit minyak pun dia tak mo...smpi aku kena main kejar2 pulak kat train station nk bg dia duit tu tapi dia larik2..aduh laaa macam hindustan plak..kah kah..lucu lucu...so aku selamat la dlm train...

dlm train ...alih2 aku tgh layan perasaan memikirkan kejadian yg menimpa tu..tetiba ada announcement kata train akan stop kat Sherwood and semua penumpang di mnta turun....pulakk???? nape ni??? rerupa nya ada construction kat salah satu station yg menyebabkan train tak leh proceed..so naik la bus....ke Ipswich..kat san kena naik trian balik smpi ke Rosewood pulak...emm letih tak yah ckp la kan time tu..sib baik ada Vietnamese utk aku borak2 ngan dia..rupenye dia pun otw ke Gatton..n dunia ni kecil kan..dia pun study kat UQ Gatton..baru smpi and supervisor dia my second supervisor..haha..kebetulan pulak...dlam kul 4.40 smpi Rosewood..naik bus pulak ke Gatton...aduh lama betul perjalanan aku ni....penat...bingung....lucu...syukur sume ada..bercampur aduk..huhu...dlm kul 5.30pm smpi Gatton..aku jalan kaki ke umah aku (15 minit juga jln..kaki betis aku sume dah rasa pijar..pedih2...mcm nk cram pun ada hehe)..takpe takpe excercise sham chaiyooooo....

akhirnya sampai la kat umah....syukur..on charge mobile...on tu diaaa...bertubi2 msg masuk....kekwn Gatton aku yg concern kat aku duk risaukan aku..sbb ada yg ternmpk berita kat TV ada eksiden n kereta tu nmpk mcm kereta kwn aku yg aku drive tu..boleyyy??? syukur sgt la itu bukan aku...thanks kekwan yg concern kat diri ku ni..and trima kasih sgt2 kat sume yg terlibat secara langsung & tak langsung dlm stories of my life kali ni...semoga ALLAH merahmati & membalas jasa kalian semua...(hehe mcm ucapan tria award plak..ngeh ngeh..)

ok laa..nk mula kerja..smpi sini dulu coretan hadiahdarihati berkisahkan dugaan melanda......


THE END

5 comments:

z said...

aduh macam macam dugaan on a weekend ek.
This is all adalah dasar ikhlas nak menolong kengkawan. Takpe uols. Banyak pahala u dapat.
InsyaAllah.

MoNaMaZnUm said...

Thanks z

mudah2an cmtu la

Bae said...

assalamualaikum...harap hang bersabar diatas segala dugaan yang melanda...aku dapat bayangkan macam mana peritnya hidup di perantauan..hang kuat dan akan semakin kuat mengharungi segala cabaran dan dugaan..ok..love u so much

MoNaMaZnUm said...

Thanks bae...

dugaan tu actually ada dimana2 aje bae..but yup as u said, dugaan bila berada diperantauan rasanya sama but perasaan yg menerimanya seolah double or maybe triple..nak2 bila kite berjauhan dari family, insan tersayang & teman2 sejati....

eceh...jiwang plak aku..kih kih..

anyway thnks bae,...utk u..selamat menempuh cabaran hari mendatang

DrKong said...

itu barulah namanya student, Shamz. perit jenuh kaki melangkah semata2 kerana nak dapatkan segulung kertas (entah warna apa?).

Selamat meredah iyoo!