BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 24, 2008

Apa nak buat ek...???

Emmm...tajuk entry macam laaa aku takde keje nak wat kan? emm actually tgh semangat keje tp jiwa terganggu sket so I decided utk post entry...boleyyy?? boley la kan dah blog aku kan..hehe....

Emmmmm tgh-tgh syok wat notes tetiba aku mcm ilang mood plak...kenapa?? malas la nk ckp..biarlah ia menjadi rahsia..ecehh...hehe...emmm tgh duk pikir apa baranng nk bawa esok ni...


Esok...??? kenapa ngan esok?? mana aku nak pegi? hehe well actually tomorrow i'll be going to see my girls....!!! wah girls? napa girls?? bukan girl?? hehe suspen ke? Girls yang aku maksud kan ialah mereka-mereka ini...sila rujuk gambar di bawah :p




erkkk!!!!apa aku nk wat ngan mereka ni??? hehe ni la keje aku kat sini...g jejauh duk ngan lembu..hehe tapi kan best oooo sonok..byk pengalaman baru...ok la aku cite apa yg aku kena wat ngan depa ni ek...


Mula2 aku kena suruh diorg ni masuk dlm crudle crush (alaa kandang kecik tu la supaya diaorg tak tendang aku) hehe... then aku kena kosongkan laaa segala tinja yg ada dlm diorg ni..hehe tau cmne kena masuk tgn ikut bontot waaaaaa...hehehe.. tgk gambar tu..sonok kan keje aku..ngeh ngeh.muahahaha


dah kosong tu....aku guna la machine ni (ultrasound nama dia) nak tgk ovary dia tu apa yg jadi kat ovary dia...ada follicle ke tak ke ada corpus luteum ke tak ke? corpus luteum tu follicle yang dah meletup kababommm hehe tak tak..mksdnya follicle yg matang akan pecah dan keluarkan sel2 telur yg matang utk bersenyawa dgn sperma...faham?? hehe tak faham buka buku sains ek...hehe ok la aku tunjuk gmbr nye ek. basically tu la reproductive tract bagi seekor lembu betina...



(ni la ultrasoundnye...bukan senang wehhh lenguh k nak pegang probe dia nak cari ovary dia lagi then nk kena gerak kan probe tu kiri kana..kalau ada mata kat jari tu senang kan hehe)


basically ni la image (tgk gmbr tu ek) bila kite guna ultrasound ni...yang nampak hitam legam tu maksudnye ada fluid means tu la follicle yang ada sel telur tu...biasa nya ada la satu dua dominant follicle (yang besar) kat ovary n...lps dia pecah dia jadi la corpus luteum warna keorangean tu...then dia akan masuk cycle dia semula....kiranya kalau manusia menstrual laa..diorg ni kite pgl oestrus...hehe....dah abis sume ni apa lagi aku la kena cuci semua taik lembu tu..huhu..sabar je la kan..takpe takpe..demi ilmu apa saje..Ganbateeee...!!!!! hehe


(haaaa tu la follicle nyee)

(haaa yang orange ke kuning ke tu tu laaa corpus luteumnyaa)

haaa tu laa sedikit sebanyak yang akan ku buat utk study ku di sini..hehe dah macam wat kelas sains la pulak hehe..takpe takpe share tu kan bagus kan...so korang doakan laa aku berjaya dgn cemerlang..semoga aku dpt siapkan study aku secepat yang mungkin..semoga apa yang aku study ni memberi manfaat utk diri ku kelak..amin....

2 comments:

aryany said...

Salam Sham...akak doakan Sham berjaya dgn cemerlang...Insya Allah, segala kepayahan Sham akan terbalas nnt. Allah tu Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

MoNaMaZnUm said...

Kak,

Thanks atas doa akak tu...semoga dipermudahkan segala urusan sham disini..tak mudah rupenye study overseas ni..huhu...